Tidligere konserter

Paul Lewis

Søndag 15 november kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

- Paul Lewis, piano

Det er noen artister vi i Resonans aldri får nok av. En av dem er den britiske stjernepianisten Paul Lewis. Midt mellom å være solist med Berlin-filharmonien, Boston Symfoniorkester, Chicago Symfoniorkester, New York Philharmonic, London Philharmonic og Leipzig Gewandhaus-orkester (for å nevne noen), tar Paul Lewis turen til Gjøvik og Resonans for tredje(!) gang. Innlandspublikummet får igjen muligheten til å bli med inn i Pauls klangunivers og oppleve subtilt pianospill med en ubeskrivelig tilstedeværelse og kunstnerisk oppfinnsomhet. Vil du sitte tett på en av verdens største pianister er det Resonans på Friscena i Gjøvik du skal dra til. Vi kan love at det er ingen andre steder i verden du får oppleve Paul Lewis i en mer intim setting! Og hva sier kritikerne? The Herald skriver om Paul Lewis: “Let me shout this loud: here is one of the great Beethoven performances of the age, from one of the greatest Beethoven pianists of our time”. New York Times hevder følgende: “His playing is by turns delicate, incisive, mysterious, punchy: whatever seems called for”, mens Gramophone har dette å melde: “Faced with such excellence, a mere critic can only abandon paper and pencil and listen to this heroic but deeply moving artist with awe and amazement.” Slik kunne vi fortsette å sitere anmeldere fra alle verdenshjørner... Og prisene strømmer på. For eksempel har Paul Lewis fått både the Royal Philharmonic Society`s Instrumentalist of the Year, to Edison awards, tre Gramophone awards og Preis Der Deutschen Schallplattenkritik, og han har blitt utnevnt av Dronning Elizabeth til Commander of the Order of the British Empire. Vi kan ikke si annet enn at vi er svært takknemlige for at Paul Lewis kommer til oss igjen, og vi gleder oss vanvittig til en ny Resonanskveld sammen med ham, hvor vi blant annet får høre Beethovens udødelige «Måneskinnsonate». Skulle du forresten få lyst til å sjekke ut hvor Lewis spiller hen i 2020? Ja, da vil vi anbefale en tur inn på hjemmesiden hans www.paullewispiano.co.uk.




Skarbø Skulekorps

Lørdag 24 oktober kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

-        Signe Emmeluth, altsax og elektronikk
-        Eirik Hegdal, C Melody sax og klarinett
-        Stian Omenås, trompet
-        Guoste Tamulynaite, keys
-        Ivar Grydeland, pedal steel og gitar
-        Chris Holm, bass og synth
-        Øyvind Skarbø, trommer og banjo
-        Hans-Olav Molde, lyddesign

Nei, dette er ikke en vanlig korpskonsert, men den mest elleville, publikumsvennlige og swingende nyheten vi har sett på lang tid. Om vi i det hele tatt har sett noe slikt! Trommeslageren og jazzmusikeren Øyvind Skarbø gjestet Resonans i 2017 sammen med saksofonisten og sangeren Håkon Kornstad. Nå er han tilbake med et helt ferskt og uimotståelig sjarmerende prosjekt, Skarbø Skulekorps. Og hva er så Øyvind Skarbø sin historie bak dette musikalske overflødighetshornet? «Jeg begynte selv å spille i et skolekorps da jeg var ni år. I skolekorpset syntes ingen det var noe rart å starte en konsert med en Sousa-marsj, for så å følge opp med et arrangement av Lionel Ritchies «Say You, Say Me» eller «Tequila». Det var musikk alt sammen, og vi skilte ikke mellom sangene, og ga dem alle den samme uvørne behandlingen. Det føltes ikke rart å blande sjangere den gangen, og det føles ikke noe mer rart i dag» sier Skarbø. Korpsuniformer ble kjøpt fra et nedlagt skolekorps via Finn.no. Foreldrene hans på Stranda ble satt i gang med å sy fane, og Skarbø selv begynte prosessen med å håndplukke et drømmeband. Skarbø Skulekorps gjorde sin aller første konsert foran en kokende og fullsatt sal på Røkeriet under Nattjazz i mai 2019, og Bergens Tidende beskrev bandet på følgende måte i sin nærmest panegyriske anmeldelse: «Skarbø Skulekorps hopper elegant fra det eksperimentelle til det tilbakelente og nesten cheesy, men alltid med en groove som gjør at hoftene ikke klarer å holde seg i ro.» Gjør dere klare for en smektende, gyngende, boblende og swingende kveld, når vi hyller korpsbevegelsen. Korps er gøy, og korps blir aldri det samme med Skarbø Skulekorps. Heller ikke vi.




Pratagraf

Onsdag 21 oktober kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

- Are Kalvø, sludder og skravl
- Espen Beranek Holm, skravl og sludder
- Jon Balke, tangenter og perkusjon
- Hedvig Mollestad, gitarer
- Ole Mofjell, perkusjon

Sett absurditeter og skarpsindig underfundighet i lek med lyd og rytmer, fonetikk i spill med opp- og ned- takter. Kall det gjerne slagkraftig musikalsk humor sortert under merkelappene trommer og tullprat, parodier og perkusjon eller sludder og slagverk.
Når to av landets fremste satirikere, Are Kalvø og Espen Beranek Holm går i samspill med Jon Balkes musikalske og rytmiske univers, oppstår en helt unik og herlig musikalsk sjanger! I ønsket om å skape en møteplass mellom samtidssatire og improvisert, rytmisk musikk, oppsto PRATAGRAF som et eksperiment i 2009.
Ti år senere er PRATAGRAF en forskningsstasjon for rytmer og språk, en møteplass, og ikke minst en lekeplass, hvor det verbale strekkes mot det abstrakte, det musikalske mot det latterlige, det satiriske mot det dypsindige. PRATAGRAF er en levende organisme som hele tiden vokser og endrer seg, både hva angår besetning, tematikk og politisk aktualitet. Og sceneoppsettet er enkelt og intimt, i typisk Resonans-ånd: to komikere på hver sin barkrakk, musikere i en halvsirkel. Her skal lyden av Norge virvles ut og sjongleres med virtuositet og presisjon. Det er atmosfærisk, det er rytmer med personlighet som snakker til deg, det er humoristisk og alvorstung lyrikk, det swinger, det groover, det trekker i alle retninger, men mest av alt er det underfundig, tidvis absurd, og meget slagkraftig. En vei til berøring, forståelse. Vi gleder oss til å møte den eminente perkusjonisten Ole Mofjell, den eksplosive Hedvig Mollestad på gitar, samt Jon Balke på tangenter og perkusjon i samspill med Norges morsomste verbale virtuoser, Espen Beranek Holm og Are Kalvø!




Henning Kraggerud m/ venner

Onsdag 9 september kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

- Henning Kraggerud, fiolin/bratsj
- Daniel Thorell, cello
- Ingrid Ose, fløyte
- Maria Ose, fløyte

Musiker. Det er det mest dekkende begrepet om man skal beskrive Henning Kraggerud med kun ett ord. Vi kunne også kalt ham fiolinist, bratsjist, komponist, orkesterleder, solist, kammermusiker, arrangør eller improvisator. Vi kunne endog kalt ham musikkforsker (han har en ustoppelig nysgjerrighet for musikkhistoriske fakta og elsker å «snoke» i gamle partiturer), men når det kommer til stykket er i grunnen dette ene ordet dekkende nok. Henning Kraggerud er enkelt og greit en fullblods musiker med stor M som vi setter ekstremt høyt. Han har en spektakulær CV: fiolinist OG bratsjist på høyeste internasjonale nivå, komponist med en imponerende verkliste, fast kunstnerisk leder for Arktisk Filharmonis Kammerorkester i tillegg til en haug med gjesteleder-engasjementer, solistoppdrag med et utall internasjonale topporkestre, kammermusiker i elitedivisjonen, prisvinnende plateartist etc., etc.). Hvem som helst kunne lent seg tilbake og klappet seg selv på skulderen av noe sånt. Men ikke Henning Kraggerud. Han er ustoppelig på jakt etter nye musikalske innsikter, nye måter å angripe musikken på. Sånt merkes i en konsertsal. Vi finner ikke noen bedre måte å si det på enn at han berører publikum. Som sagt: en fullblods musiker. Til denne Resonanskonserten har Henning fått frie tøyler til å velge seg akkurat de medspillerne han selv vil ha. Interessant nok går han da for tre unge fremadstormende musikere; det svenske cello-fenomenet Daniel Thorell og de (for å låne Hennings egne ord) ultra-talentfulle fløytetvillingene Ingrid og Maria Ose. Både Thorell og Ose-søstrene har, til tross for at alle tre så vidt har tippet 20, lenge vært snakkiser i henholdsvis svensk og norsk musikkliv. For å sette det i perspektiv: Thorell hadde sitt første solistoppdrag med Sveriges Radios Symfoniorkester allerede som 11(!)-åring. Ose-søstrene hadde tilsvarende engasjement med vårt eget Kringkastingsorkester da de var 15. Hos oss i Resonans har de imidlertid aldri vært. Før nå…




Charlie Siem og Gunnar Flagstad

Onsdag 5 februar kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

- Charlie Siem, fiolin
- Gunnar Flagstad, piano

Den norsk-britiske fiolinisten Charlie Siem havnet for alvor på vår radar sommeren
2013, da han og «vår egen» Gunnar Flagstad barket sammen i et særdeles inspirert
samspill under kammermusikkfestivalen tine@munch. Nå plukker Siem og Flagstad
opp den musikalske tråden igjen, og serverer et herlig duoprogram med godbiter fra det
beste fiolinlitteraturen har å by på. Charlie Siem er på mange måter en one of a kind i
musikkverdenen. Én ting er at han allerede i en alder av 33 år har rukket å turnere
verden rundt som solist, skaffet seg platekontrakt med Sony Classical og samarbeidet
med dirigenter som Charles Dutoit, Zubin Mehta, Edward Gardner og Sir Roger
Norrington. Eller at han fylte Grieg-hallen til aller siste sete da Festspillene i Bergen i
2018 inviterte ham til å lage et klassisk recital-program i samarbeid med Hovedscenen
på NRK. Men hvilke andre klassiske fiolinister kan skilte med å ha samarbeidet med
både Bryan Adams, Miley Cyrus, Lady Gaga, Jamie Cullum og The Who? OG i tillegg
ha en aktiv modellkarriere for motehus som Armani, Chanel, Dior, Dunhill og Hugo
Boss?? Konserten med Siem og Flagstad er forresten også en one of a kind – eksklusivt
programmert for Resonans.




Et stille sted

Onsdag 22 januar kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

-        Maj Britt Andersen, vokal
-        Lars Saabye Christensen, dikt
-        Daniela Reyes Holmsen, akkordeon og vokal
-        Frida Fredrikke Waaler Wærvågen, cello
-        Ivar Anton Waagaard, piano
-        Geir Holmsen, kontrabass
-        Christian Krogvold Lundqvist, slagverk

Vi innleder Resonansåret 2020 med et poetisk og vakkert møte mellom to av landets største kulturpersonligheter. Det kritikerroste og to ganger spellemannsprisnominerte albumet Et stille sted, der Maj Britt Andersen i samspill med Kringkastingsorkesteret tolker Lars Saabye Christensens nyskrevne tekster, tonesatt av Geir Holmsen, er blitt gjort kammermusikkversjon av, og vi gleder oss som unger til å få oppleve Andersen og Christensen og deres håndplukkede ensemble av toppmusikere på den superintime Friscena! Gjennom sin presise, inn-til-beinet lyrikk der alt som er uvesentlig er hogd bort, har Saabye Christensen skapt et nytt univers. Dette har Andersen og Holmsen tatt videre i et samarbeid og i en samforstand som har ført til akkurat – et eget avtrykk. Er det viser? Er det jazz? Er det klassisk? Er det pop? Tja – sannelig ikke godt å si. Og egentlig bryr vi oss ikke. God musikk er god musikk. Og god musikk er aller best live. Du kommer vel?






Støttet av: