Konserter 2020

Pratagraf

Onsdag 21 oktober kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

- Are Kalvø, sludder og skravl
- Espen Beranek Holm, skravl og sludder
- Jon Balke, tangenter og perkusjon
- Hedvig Mollestad, gitarer
- Ole Mofjell, perkusjon

Sett absurditeter og skarpsindig underfundighet i lek med lyd og rytmer, fonetikk i spill med opp- og ned- takter. Kall det gjerne slagkraftig musikalsk humor sortert under merkelappene trommer og tullprat, parodier og perkusjon eller sludder og slagverk.
Når to av landets fremste satirikere, Are Kalvø og Espen Beranek Holm går i samspill med Jon Balkes musikalske og rytmiske univers, oppstår en helt unik og herlig musikalsk sjanger! I ønsket om å skape en møteplass mellom samtidssatire og improvisert, rytmisk musikk, oppsto PRATAGRAF som et eksperiment i 2009.
Ti år senere er PRATAGRAF en forskningsstasjon for rytmer og språk, en møteplass, og ikke minst en lekeplass, hvor det verbale strekkes mot det abstrakte, det musikalske mot det latterlige, det satiriske mot det dypsindige. PRATAGRAF er en levende organisme som hele tiden vokser og endrer seg, både hva angår besetning, tematikk og politisk aktualitet. Og sceneoppsettet er enkelt og intimt, i typisk Resonans-ånd: to komikere på hver sin barkrakk, musikere i en halvsirkel. Her skal lyden av Norge virvles ut og sjongleres med virtuositet og presisjon. Det er atmosfærisk, det er rytmer med personlighet som snakker til deg, det er humoristisk og alvorstung lyrikk, det swinger, det groover, det trekker i alle retninger, men mest av alt er det underfundig, tidvis absurd, og meget slagkraftig. En vei til berøring, forståelse. Vi gleder oss til å møte den eminente perkusjonisten Ole Mofjell, den eksplosive Hedvig Mollestad på gitar, samt Jon Balke på tangenter og perkusjon i samspill med Norges morsomste verbale virtuoser, Espen Beranek Holm og Are Kalvø!




Skarbø Skulekorps

Lørdag 24 oktober kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

-        Signe Emmeluth, altsax og elektronikk
-        Eirik Hegdal, C Melody sax og klarinett
-        Stian Omenås, trompet
-        Guoste Tamulynaite, keys
-        Ivar Grydeland, pedal steel og gitar
-        Chris Holm, bass og synth
-        Øyvind Skarbø, trommer og banjo
-        Hans-Olav Molde, lyddesign

Nei, dette er ikke en vanlig korpskonsert, men den mest elleville, publikumsvennlige og swingende nyheten vi har sett på lang tid. Om vi i det hele tatt har sett noe slikt! Trommeslageren og jazzmusikeren Øyvind Skarbø gjestet Resonans i 2017 sammen med saksofonisten og sangeren Håkon Kornstad. Nå er han tilbake med et helt ferskt og uimotståelig sjarmerende prosjekt, Skarbø Skulekorps. Og hva er så Øyvind Skarbø sin historie bak dette musikalske overflødighetshornet? «Jeg begynte selv å spille i et skolekorps da jeg var ni år. I skolekorpset syntes ingen det var noe rart å starte en konsert med en Sousa-marsj, for så å følge opp med et arrangement av Lionel Ritchies «Say You, Say Me» eller «Tequila». Det var musikk alt sammen, og vi skilte ikke mellom sangene, og ga dem alle den samme uvørne behandlingen. Det føltes ikke rart å blande sjangere den gangen, og det føles ikke noe mer rart i dag» sier Skarbø. Korpsuniformer ble kjøpt fra et nedlagt skolekorps via Finn.no. Foreldrene hans på Stranda ble satt i gang med å sy fane, og Skarbø selv begynte prosessen med å håndplukke et drømmeband. Skarbø Skulekorps gjorde sin aller første konsert foran en kokende og fullsatt sal på Røkeriet under Nattjazz i mai 2019, og Bergens Tidende beskrev bandet på følgende måte i sin nærmest panegyriske anmeldelse: «Skarbø Skulekorps hopper elegant fra det eksperimentelle til det tilbakelente og nesten cheesy, men alltid med en groove som gjør at hoftene ikke klarer å holde seg i ro.» Gjør dere klare for en smektende, gyngende, boblende og swingende kveld, når vi hyller korpsbevegelsen. Korps er gøy, og korps blir aldri det samme med Skarbø Skulekorps. Heller ikke vi.




Paul Lewis

Onsdag 11 november kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

- Paul Lewis, piano

Det er noen artister vi i Resonans aldri får nok av. En av dem er den britiske stjernepianisten Paul Lewis. Midt mellom å være solist med Berlin-filharmonien, Boston Symfoniorkester, Chicago Symfoniorkester, New York Philharmonic, London Philharmonic og Leipzig Gewandhaus-orkester (for å nevne noen), tar Paul Lewis turen til Gjøvik og Resonans for tredje(!) gang. Innlandspublikummet får igjen muligheten til å bli med inn i Pauls klangunivers og oppleve subtilt pianospill med en ubeskrivelig tilstedeværelse og kunstnerisk oppfinnsomhet. Vil du sitte tett på en av verdens største pianister er det Resonans på Friscena i Gjøvik du skal dra til. Vi kan love at det er ingen andre steder i verden du får oppleve Paul Lewis i en mer intim setting! Og hva sier kritikerne? The Herald skriver om Paul Lewis: “Let me shout this loud: here is one of the great Beethoven performances of the age, from one of the greatest Beethoven pianists of our time”. New York Times hevder følgende: “His playing is by turns delicate, incisive, mysterious, punchy: whatever seems called for”, mens Gramophone har dette å melde: “Faced with such excellence, a mere critic can only abandon paper and pencil and listen to this heroic but deeply moving artist with awe and amazement.” Slik kunne vi fortsette å sitere anmeldere fra alle verdenshjørner... Og prisene strømmer på. For eksempel har Paul Lewis fått både the Royal Philharmonic Society`s Instrumentalist of the Year, to Edison awards, tre Gramophone awards og Preis Der Deutschen Schallplattenkritik, og han har blitt utnevnt av Dronning Elizabeth til Commander of the Order of the British Empire. Vi kan ikke si annet enn at vi er svært takknemlige for at Paul Lewis kommer til oss igjen, og vi gleder oss vanvittig til en ny Resonanskveld sammen med ham, hvor vi blant annet får høre Beethovens udødelige «Måneskinnsonate». Skulle du forresten få lyst til å sjekke ut hvor Lewis spiller hen i 2020? Ja, da vil vi anbefale en tur inn på hjemmesiden hans www.paullewispiano.co.uk.




Beethoven-(mini)fest(ival)!

Onsdag 9 desember kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

- Oslo strykekvartett (Geir Inge Lotsberg og Liv Hilde Klokk, fiolin, Magnus Boye Hansen, bratsj, Øystein Sonstad, cello)
- Asamisimasa (Ellen Ugelvik, tangenter, Kristine Tjøgersen, klarinetter, Tanja Orning, cello, Håkon Stene, perkusjon, Anders Førisdal, gitarer)
- Tor Espen Aspaas, piano
- Evelina Petrova, akkordeon

250 år. En anselig alder, det får’n si. Beethoven er rett og slett blitt skikkelig gammel. Men fortsatt så langt fra utdatert det er mulig å komme. Evig aktuell. Evig moderne. Muligens den mest spilte komponisten i hele verden. Vel verdt en skikkelig fest. Og fest skal det sannelig bli: Vi avslutter Resonansåret med en aldri så liten én-kvelds mini-festival viet Beethoven i alle hans fasetter. Her blir det stor kunst, tårer, undring, banaliteter, latter, og gjøglerier i skjønn forening – en Beethoven-happening helt utenom det vanlige, kun mulig å oppleve i Resonans! OBS: Sett av kvelden, dette er ikke unnagjort på en time eller to (men det serveres selvfølgelig gratis mat underveis, så blodsukkernivået holdes på forsvarlig nivå...). Fest(ival)-musikerne som skal sette Beethoven under lupen denne desemberkvelden, er plukket med omhu. For å ta Oslo strykekvartett først: det finnes sikkert kvartetter i verden som kjenner Beethoven like godt, men vi nekter å tro at noen kjenner ham bedre! Oslo strykekvartett har gjennom mange år så til de grader dypdykket inn i Beethovens musikk at tonespråket hans nærmest er blitt second nature. Det samme kan sies om pianisten Tor Espen Aspaas. Hans årelange forsking på Beethovens musikk kulminerer blant annet i framføring av alle 32(!) pianosonatene gjennom jubileumsåret. Vi rekker ikke alle sonatene på Gjøvik. Eller kanskje vi gjør det?? Hva så med samtidsensemblet Asamisimasa? Hva i all verden gjør de her? Sa vi ikke at Beethoven er evig moderne? Klart vi også må ha med samtidsmusikernes blikk på det store ikonet! Og til slutt, på et instrument som ikke engang var oppfunnet på Beethovens tid: akkordeonisten Evelina Petrova, kveldens uforutsigbare joker. Å, så gøy dette blir!




Music for a While

Torsdag 11 mars kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

- Tora Augestad, sang
- Stian Carstensen, trekkspill
- Mathias Eick, trompet
- Trygve Brøske, piano
- Martin Taxt, tuba
- Pål Hausken, trommer og perc

…musikk kan, for et øyeblikk, fordrive alle dine bekymringer…

Dreamteam, stjernelag - kall det hva du vil. Setter du sammen en slik enestående gjeng musikere med en av Europas fineste kabaretsangere i spissen, nemlig Tora Augestad, da har du ensemblet Music for a While. Ensemblet tolker egne arrangementer av ballader og sanger av Kurt Weill, men også klassiske lieder og arier av J. S. Bach, Henry Purcell, John Dowland, G.F. Händel, Franz Schubert og andre komponister, formidlet med en stor personlighet og kreativitet. Resultatet er en original, organisk, frisk og deilig blanding av jazz-improvisasjoner og klassisk musikk. Utrolig vakkert er det også, rett og slett helt skreddersydd for Resonans! Tora Augestads allsidighet inspirerer. Vokalt lar hun seg vanskelig sette i bås. Hun er utdannet innen klassisk musikk, jazz og kabaretsang, og som utøver er hun fleksibel, uttrykksfull, presis, scenisk overbevisende og med en uvanlig personlighet. Hun har et bredt repertoar og er jevnlig solist med europeiske ensembler som Klangforum Wien og Ensemble Modern. Siden 2007 har hun vært bosatt i Berlin hvor hun har opparbeidet seg en solid europeisk karriere, blant annet på musikkteaterscenen gjennom samarbeidet med stjerneregissøren Christoph Marthaler. Augestad fikk for øvrig Spellemannsprisen 2019 i klassen «Klassisk», for albumet Portraying Passion, sammen med Oslo filharmoniske orkester. NRK P2s Erling Wicklund uttalte i en anmeldelse av Music for a While at bandet «river ned genre-grenser og utfordrer til å gjenoppdage vår europeiske musikkarv». Som sagt: skreddersydd for Resonans!




Trio con Brio Copenhagen

Tirsdag 15 juni kl. 19:00 Gjøvik kultursenter - Friscena

- Soo-Jing Hoo, fiolin
- Soo-Kuyng Hong, cello
- Jens Elvekjær, piano

Trio con Brio Copenhagen er en av verdens ledende pianotrioer. Eller som kritikerne i The Washington Post, The New Yorker, The Guardian, Strad og Gramophone Magazine mener: den beste pianotrioen i verden! Tenk at dette glitrende ensemblet som spiller på verdens største scener, og som kritikerne ikke lenger klarer å kaste flere superlativer etter, kommer igjen for tredje gang til Gjøvik og Resonans! Trioen har i forbindelse med Beethoven-jubileet i 2020 gitt ut alle Beethovens pianotrioer, og anmelderne er (som alltid) fra seg av begeistring. BBC Music Magazine skriver for eksempel: «Altogether, a triumph for Beethoven and Trio Con Brio Copenhagen». En triumf for Beethoven å bli spilt inn av Trio con Brio! Tror vi bare må si WOW, som amerikanerne ville gjort... Med Trio con Brio Copenhagen kan vi love rein og skjær magi, intens tilstedeværelse, kunstnerisk vilje og enorm spilleglede. Det er ikke mange steder i verden man får oppleve å sitte centimetere fra et slikt ensemble. Som publikummer blir man tatt med på en reise inn i kunsten, med en unik varme, følsomhet og formidlingsevne som er svært sjelden. Som en av våre publikummere sa til oss flere dager etter Trio con Brio sin forrige konsert på Gjøvik: «Jeg er fortsatt helt satt ut og føler at tiden står stille. Det er ikke mulig for meg å tenke på noe annet enn konserten med Trio con Brio Copenhagen». Vi i Resonans har rukket å bli store fans av Trio con Brio, og ryktene vil ha det til at Trio con Brio-gjengen har blitt ordentlig glad i Gjøvikpublikummet sitt. Hva mer kan vi si? Jo, om man har lyst til å kose seg med ekstraordinære kritikker, og følge med på trioens musikerliv, vil vi anbefale en tur inn på deres hjemmeside http://trioconbrio.dk.






Støttet av: