Internasjonale topputøvere står i kø for å spille i Resonans i 2023. Pianist William Youn og bratsjist Nils Mönkemeyer er to av dem. Onsdag 29. mars kommer de hele veien fra München, og sånn som vi gleder oss til å få dem på besøk! Nils Mönkemeyer liker å beskrive seg selv som bratsj-entusiast og som entusiast generelt i livet. Han både spiller, spiser, sover og puster med entusiasme! Som ung falt han fullstendig for bratsjens himmelske, myke og allsidige tone. Her fikk han virkelig fot. Siden har han ikke sett seg tilbake. Mönkemeyer blir i dag regnet som en av verdens fremste bratsjister, midt i en forrykende karriere hvor han reiser kontinuerlig rundt i verden som solist og kammermusiker. Listen over toppdirigenter og -orkestre han har samarbeidet med er lang som en bratsjbue størrelse XXL. Mönkemeyer er en av SONY Classicals største stjerner med en haug med plateutgivelser på samvittigheten. Han er også en innovativ musikkformidler på hyppig besøk i diverse TV-show. På toppen av det hele jobber han også som bratsjprofessor i München. Med seg til Resonans har Mönkemeyer pianisten William Youn, av kritikere beskrevet som en av verdens fineste pianister med en subtil, følsom og sensitiv spillestil – en sann poet ved pianoet som bidrar til å framheve musikkens indre dyp og kvaliteter. Youn er for tiden i gang med å gi ut alle Schuberts pianosonater på SONY Classical, og hans personlige Schubert-tolkninger har ført til utsolgte hus i både Berlin og Hamburg (og sikkert på Gjøvik om muligheten skulle by seg her…). Her snakker vi altså to musikere som kan bevege selv den mest ihuga musikkhater! Til Resonans kommer de med et skreddersydd program som bare kan oppleves på Gjøvik. Blir dette følsomt, brilliant, gøy og helt vanvittig bra? JA!!
Nils Mönkemeyer –bratsj
William Youn – piano
Spenn fast sikkerhetsbeltene: En Grammy award vinner fra USA er på vei til Resonans – en ung og allsidig strykekvartett som hele verden vil ha en bit av for tida! Attacca Quartet står for energi, spilleglede, folkelig formidling og en fornyelse av kvartett-tradisjonen. De er kule, grensesprengende og vil noe nytt! Hør bare hvordan The New York Times beskriver dem: "exuberant, funky, and ... exactingly nuanced". Eller hva NPR music skriver: "We're living in a golden age of string quartets ... It's hard to disagree when you hear the vibrant young players in New York’s Attacca Quartett". Attacca Quartet, som i 2021 signerte en eksklusiv platekontrakt med SONY Classical, sklir elegant fram og tilbake mellom musikk fra 1700-tallet og nåtidas musikk. The Nation mener kvartetten "lives in the present aesthetically, without rejecting the virtues of the musical past". Sant nok. Vi har også hørt folk hevde at Attacca Quartett er et av verdens mest moderne og allsidige ensembler i kvartettformat. Gøy med store ord. Og at kvartetten skaper entusiasme er det i hvert fall ingen tvil om! Vil du høre og oppleve et av verdens mest etterspurte unge klassiske ensembler på ekstremt nært hold, er det Resonans og Friscena på Gjøvik som er stedet den 19. april. Kvartetten byr blant annet på annet musikk av Philip Glass, John Adams og Caroline Shaw. En helt unik mulighet, eksklusivt for Resonans i Norden. Fy flate som vi gleder oss! Kjøp billetter. NÅ!
Amy Schroeder – fiolin
Domenic Salerni – fiolin
Nathan Schram – bratsj
Andrew Yee – cello
Noen stemmer får deg til å stoppe helt opp. Per Buhre har en slik stemme. Dette er enkelt og greit bare utrolig vakkert. Hvorfor du får gåsehud på armen er ikke alltid så enkelt å sette fingeren på. Kanskje er det bare den tilfeldige kombinasjonen av en unik stemme, ensemblet Odd Size og 1600-tallets største hitmaker John Dowland som etter 400 års magi plutselig kiler oss nådeløst i øret? John Dowland var selv en populær sanger, komponist og luttspiller. Han kan vel nærmest beskrives som den første store artisten i sing-songwriter kategorien, med andre ord en ikonisk låtskriver. At hans melankolske og romantiske sanger holder tidens tann er sikkert. De største er tidløse.
Ensemblet Odd Size har sine røtter i det Gøteborg-baserte operakompaniet «Utomjordiska», og består av profesjonelle barokkmusikere som ofte spiller i ledende ensembler i Skandinavia, som Barokksolistene (N), Concerto Copenhagen (DK), Göteborg Baroque (S). Odd Sizes visjon er å lage forestillinger som presser grensene, fra kontrollert "perfeksjon" til svette tarmstrenger, grooviness, lekenhet og humor. Noe av inspirasjonen kommer fra jazz og folkemusikk, men Odd Size er fortsatt veldig stolte av å kalle seg barokkmusikere! Odd Size har jobbet med prosjektet BEYOND SAD FOUNTAINS i årevis for å skape noe autentisk og ekte. Basert på musikk og tekster av Dowland har ensemblet rekomponert og improvisert seg fram til et lydunivers som går utenfor de fleste vanlige sjangere. Dette er klassisk, folky og jazzy på samme tid. Men først og fremst er BEYOND SAD FOUNTAINS og John Dowlands vakre og melankolske verden et bevis på at det å være et menneske ikke har endret seg så vesentlig på 400 år.
Per Buhre – sang, fiolin, bratsj
Fredrik Bock – lutt
Johannes Lundberg – kontrabass
Harald Svensson – keyboards
Michaela Antalová – slagverk
Enhver konsert er en unik opplevelse. Og noen konserter er mer unike enn andre... På høstens første Resonanskonsert serveres et musikalsk portrett av en helt spesiell musiker med en usedvanlig bredde i sin kunstneriske virksomhet. På den ene siden en eksepsjonell instrumentalist og improvisator som for lengst har lagt den internasjonale jazzscenen for sine føtter. På den andre siden en fremadstormende komponist som ikke bare skriver for jazzensembler, men også inviteres av klassiske topporkestre og –musikere (blant andre London Sinfonietta, Bergen-filharmonien, KORK og Leif Ove Andsnes) til å komponere for dem. Vi snakker selvfølgelig om Marius Neset, saksofonistfenomenet fra Os som trakterer instrumentet sitt med en slik virtuositet og naturlighet at det faktisk ikke framstår som en teit floskel når kritikere omtaler ham som Michael Breckers arvtager, og som i musikken han skriver, nikker med like stor selvfølgelighet til den europeiske kunstmusikken som til den amerikanske jazzen (og heller ikke så rent lite til vår egen norske musikktradisjon). Vi er utrolig glade over å kunne invitere til denne mangslungne reisen inn i det Neset-ske musikklandskapet – en engangsopplevelse spesialprodusert for Resonans! Her blir det akustisk kammermusikk, her blir det hardcore jazz. Og her blir det både familiært samspill (superfløytist Ingrid Søfteland Neset er tilfeldigvis også søsteren til kveldens hovedperson), blodferske musikalske konstellasjoner (Marius Neset og jazzlegende Audun Kleive i samspill for aller første gang er ene og alene verdt turen!) og storfint internasjonalt besøk (den britiske stjernepianisten Ivo Neames svarte momentant ja da han ble spurt om han kunne tenke seg å ta turen fra London). Blir dette unikt? Selvfølgelig! Enhver konsert er en unik opplevelse. Og noen konserter er mer unike enn andre…
Marius Neset – saksofoner
Ingrid Søfteland Neset – fløyte
Ivo Neames – piano
Audun Kleive – slagverk
Endelig kommer Ssens trio og Håvard Gimse til Resonans! Ssens trio med fiolinist Sølve Sigerland, bratsjist Henninge Landaas og cellist Ellen Margrete Flesjø har høstet ovasjoner i internasjonal presse for sine plateinnspillinger av stryketrioer av Beethoven og Mozart. Trioen mottok Supersonic Award fra Pizzicato Magazine og ble nominert til den prestisjetunge ICMA Award i 2018. Fanfare Magazine skrev følgende om trioens Beethoven innspilling: "With absolutely no hesitation I will say that it goes right to the top of my Beethoven String Trios list". I Pizzicato Magazine kunne man lese følgende: "Beethoven med kommunikativ spilleglede. Den lekne spillegleden er gjennomgående. "Trialogen" er fremragende, hver og en sanser hverandre. Gjennom denne interaktive musiseringen, som i Adagio- og Menuett-satsene fortryller med intime stemninger, vinner Beethovens verk dybde og sanselighet. Når dette sjelfulle spill kombineres med en fantastisk veltalende virtuositet, står det intet igjen å ønske". Til Gjøvik og Resonans har trioen med seg vår egen norske superstjerne Håvard Gimse. Gimse er en av Norges og Nordens mest ettertraktede pianister. Han har et helt utrolig stort repertoar og har gjort en haug med kritikerroste plateinnspillinger. Gimse har spilt et utall pianokonserter med ledende orkestre og dirigenter, og er i tillegg en svært aktiv kammermusiker. Visste du forresten at Håvard Gimse også er en elegant og morsom verbal formidler fra scenen og at han er professor på Norges musikkhøgskole? Ssens trio og Håvard Gimse kommer til Resonans med et særdeles vakkert kammermusikkprogram. Vi får blant annet høre en av Dvoraks flotte og følsomme klaverkvartetter. En varmere, mer rørende og vakrere start på oktober skal du lete lenge etter!
Sølve Sigerland – fiolin
Henninge Landaas – bratsj
Ellen Margrete Flesjø – cello
Håvard Gimse – piano
Forfatter Karl Ove Knausgård blir ofte sitert på sin beskrivelse av kunst som en opplevelse der publikum løftes opp, for så å slippes ned på et annet sted. Dette er en slik kveld! Gjør deg klar for en særdeles sanselig, vakker og lavmælt opplevelse, når Sigurd Hole sammen med noen av landets fineste musikere slipper oss ned midt i Amazonas’ mangfoldige regnskog. Gjennom det prisbelønte verket RORAIMA, et bestillingsverk for Oslo World i 2020, har Hole skapt en verden av lydlige smaker, lukter og nærmest taktile musikkopplevelser. Verket setter fokus på temaer som naturmangfold og økologisk sårbarhet, og henter inspirasjon blant annet fra lyden av regnskogen i Amazonas og Yanomami-folkets mytologi. Musikken inneholder også feltopptak fra regnskogen av den amerikanske lydbildeøkologen Bernie Krause. Så har du ikke vært der med din egen båndopptaker, er dette anledningen til å ta reisen.
Sigurd Hole har de senere år høstet stor internasjonal anerkjennelse for sitt solokontrabass-spill, bl.a. med konsert i Carnegie Hall. Anerkjennelsen er ikke blitt mindre med utgivelsen av RORAIMA. Verket ble sluppet på plate vinteren 2022, og har fått overveldende mottakelser både i Norge og i utlandet. Albumet fikk strålende kritikk i The New York Times, og låten The Presentation Dance gikk rett inn på avisens THE PLAYLIST for uke 7. I tillegg ble albumet nylig tildelt den prestisjetunge tyske kritikerprisen «German Record Critics’ Award». Dette er stille, men kraftfull musikk. Regnskogens eksistensielle betydning og planetens helse har ført til mangt et klimarop. Sigurd Hole er ikke den som roper høyest, men vi kan vi love deg en fantastisk opplevelse om du tar deg tid til å lytte!
Trygve Seim – saksofon
Frode Haltli – trekkspill
Helga Myhr – fele
Tanja Orning – cello
Håkon Aase – fiolin
Sigurd Hole – bass
Knut Kvifte Nesheim – trommer
Audun Strype – lyd
Jan Erik Holto – visuals
Selv om Resonans er en helårs konsertserie, liker vi tanken på at hver eneste Resonanskonsert skal by på en aldri så liten dose festivalstemning. Den gode atmosfæren før og etter konsert, den konsentrerte lyttingen i salen, et overraskelsesmoment her, en ny musikerkonstellasjon der, og magien som oppstår når musikere som ikke har spilt sammen før, bokstavelig talt finner tonen, og plutselig flyter på en slags felles bølge. Slikt er vanskelig å framkalle på kommando. Noen ganger skjer det, andre ganger ikke. Av musikere vi har møtt på festivaler rundt omkring, er den svensk-danske cellisten Andreas Brantelid noe av det nærmeste vi kommer en garantist for at de gyldne øyeblikkene skal oppstå. For det første har han en klang i Stradivariusen sin som kan inspirere en gråstein. For det andre er han en spesielt levende og engasjerende musiker. For det tredje er han en skikkelig hyggelig fyr. Ikke rart at han, helt siden han som 18-åring vant 2006-utgaven av den internasjonale EBU-konkurransen (med Tine Thing Helseth som en god nummer to), har vært blant Skandinavias mest etterspurte solister. En kammermusiker festivaler og konsertserier verden over engasjerer gang etter gang, nærmest på autopilot. Derfor var det ikke vanskelig å komme fram til at Andreas var mannen vi ønsket å spørre om å lage varm festivalstemning på Gjøvik en kald søndag i november. Som tenkt, så gjort. Andreas sa ja, og vi sa hurra! Og hvem ville han så ha med seg på denne «festivalen»? Mathias Kjøller ble raskt dratt opp av hatten. Klarinettisten som lenge før han var ferdig med studiene, i en alder av 21, kapret sin første soloklarinettist-jobb (Århus Symfoniorkester), før han fire år senere fikk tilsvarende jobb i København (Dansk Radiosymfoniorkester). Vår egen Gunnar Flagstad var nestemann på Andreas sin liste. Også en festivalgjenganger. En ekstremt fleksibel og lyttende pianist som har opptrådt i over tjue europeiske land. Mathias og Andreas har spilt sammen før. Det har Andreas og Gunnar, også. Mathias og Gunnar har derimot aldri møtt hverandre. Spennende. Akkurat som det skal være på festival!
Andreas Brantelid – cello
Mathias Kjøller – klarinett
Gunnar Flagstad – piano
Det er umulig å ikke la seg sjarmere i senk av Fint Fransk Orkester. Denne gjengen er til sine virtuose fingerspisser så franske at de kan få den mest arrogante kelner i Lyon til å rødme av forlegenhet. Så har du ikke nettopp vært i Paris, er dette det nærmeste du kommer Montmartre. Med stil, eleganse og humor tar de deg med dypt inn i den franske chanson-tradisjonen og innvier deg i en særegen verden av originale låter og fargerike karakterer. Et must for de frankofile! Orkesteret byr på chansons og cabaret, string-swing og hip hop, cœur et douleur (hjerte og smerte), nypolert trombone og nystemt trekkspill, skjønn solosang og deilige duetter. Men først og fremst handler det om det største og viktigste av alt, AMOUR! Og det er nesten umulig å ikke la seg bli forelsket. På repertoaret står toner og tekster ført i pennen av orkesteret selv, men forvent også finurlige tolkninger av franske forgjengere som Serge Gainsbourg, Charles Trenet og Django Reinhardt.
Og hvem er det vi møter? JOLIE EVA VON SAVIGNY er orkesterets maestra og tidligere cabaretsangerinne, opprinnelig fra en overklassefamilie i Berlin. Det sies at hun blant annet var et stort forbilde for Marlene Dietrich. DOMINIQUE DE BRAQUAVAL-EN-VALISE er en tidligere sirkusartist og sirkusmusiker, som ingen egentlig helt vet hvem er og hvor kommer fra. LE COUTEAU snakker aldri om fortiden sin. Han sier kun at han er vaskeekte sigøyner, gal og farlig som få, med haugevis av unevnelige synder bak seg, men de andre mistenker en mykere side ved ham, at han egentlig har en helt annen livshistorie som han ikke vil vedkjenne seg. Han ler aldri, smiler sjelden. LE COUTEAU har en mistanke om at DOMINIQUE DE BRAQUAVAL-EN-VALISE er en internasjonalt etterlyst belgier, og at det pompøse etternavnet hans er rent oppspinn. DON JOHAN er den norskeste av nordmenn, hadde tidligere vage og uuttalte forbindelser til den famøse, norske sauekjøttmafiaen på Vestlandet. Han drev en storslått fjellgård på Voss, med besøkende fra hele verden, men da den franske artisten Margot de Nîmes opptrådte på Stalheim Hotell høsten 1913, ble livet hans for alltid endret. Det var un coup de foudre for dem begge, kjærlighet ved første blikk. THÉO kommer fra en av de mest fornemme familiene i Paris, med aner tilbake til de tidlige, franske kongene. Men han har ikke hatt kontakt med en eneste en av slektningene sine på mange år. Ryktene sier at de gav ham kontrabassen og noen få, verdifulle arvestykker, for så å sende ham på dør den dagen han fylte 16 år.
Fint Fransk Orkester er basert i Stavanger og spiller nå for utsolgte hus på hele Vestlandet. Ensemblets diva blir beskrevet som absolutt gull, og anmelder i Nettavisen må rett og slett være nesegrus forelsket når han uttrykker "Hvilken skatt hun er! Nasjonen og vel så det fortjener å få møte henne i stadig større grad i tida som kommer". Resonans har for lengst stilt seg i køen og er klare for Den Store Kjærligheten!
Eva Bjerga Haugen – vokal/tangenter
Dominique Brackeva – vokal/trombone
Johan Egdetveit – trekkspill
Andreas Barsnes Onarheim – gitar/vokal
Theodor Barsnes Onarheim – kontrabass