Når vi nå er godt i gang med vår 15 års jubileumssesong, kjennes det naturlig å oppsummere litt og ta en kikk tilbake til oppstarten av konsertserien Resonans i 2010. Vårt ønske den gangen var å skape en uformell møteplass for folk og musikere, der kammermusikk på høyeste nivå i alle sjangere skulle serveres i en uhøytidelig og intim setting uten unødvendige skillelinjer mellom musikerne på scenen og publikum i salen, og der musikerne ikke bare skulle være gode til å spille, men også skulle kunne kommunisere naturlig og fritt med publikum. Vi hadde laget oss en liste over musikere vi tenkte ville passe spesielt godt inn i konseptet til vår nye konsertserie. På den lista sto trompetist Tine Thing Helseth oppført med stor, rød skrift som en folkelig, vennlig, uhøytidelig og ujålete musiker, en kunstner med sin helt egne stemme og en av klodens absolutt fremste på sitt instrument. Tine bare MÅTTE spørres om å komme til Gjøvik og Resonans! Og Tine kom, som en av de aller første, allerede i april 2010. Hun leverte selvfølgelig varene. Faktisk så bra at vi ikke har kunnet unngå å invitere henne igjen. Og igjen. Tine har besøkt Resonans med sin sjangeroverskridende kvintett, med sitt 10 kvinners brassensemble, i klassisk duo med trompet og piano, som solist med Det norske kammerorkester, i samtale med Hans Olav Brenner... Tine er rett og slett blitt det nærmeste vi kommer en Resonansgjenganger. Kommer vi da utenom Tine Thing Helseth i en jubileumssesong? Selvfølgelig ikke! Denne gangen kommer Tine med Tine Thing Helseth trio - et musikalsk feelgood-prosjekt hvor hun spiller sammen med to av sine nærmeste musikalske samarbeidspartnere de siste 15 årene, gitarist Jarle Storløkken og pianist Gunnar Flagstad. Under mottoet "god musikk er god musikk, uansett sjanger" har denne spilleglade (og spillegale) trioen de siste årene gjort furore blant annet på Festspillene i Bergen, Oslo kammermusikkfestival og Risør Kammermusikkfest. Det er all grunn til å forvente god stemning også på Gjøvik!
Tine Thing Helseth - trompet
Jarle Storløkken - gitar
Gunnar Flagstad - piano
Gjør dere klare for en herlig absurd og humoristisk vårkveld - selveste Egil Hegerberg har rettet fokuset mot Gjøvik! Hverdags-surrealisten Egil Hegerberg er kjent for mange forskjellige musikalske konstellasjoner: I Bare Egil Band opptrer han mutters alene med kassegitar, i Ikke BareBare Egil Band Band har han fått med seg et fullt backingband, men Bare BareBand består av backingbandet som fremfører instrumentalversjoner av Egils musikk - uten Egil selv. Nå er det imidlertid på tide med den mest rotnorske og klassiske utgaven av dem alle: Bare Egils Spellemannslag. Her skal Egil kvede og steve sine låter akkompagnert av fele og trekkspill utført av de aller fremste tradisjonsmusikerne he r til lands, som Tuva Syvertsen fra Valkyrien Allstars og mestertrekkspiller Frode Haltli. Mange kjenner Hegerberg best gjennom TV-ruta, gjerne som gjest i humor- og satireprogrammer, ved siden av flere musikalske alias og band. Som Bare Egil har Egil Hegerberg etter "eget utsagn" befestet sin posisjon som en av de fremste folkemusikere i landet med sine innsamlinger av lokal musikk fra området i og rundt Bøler i Østensjø bydel i Oslo. Etter flere utsolgte hus på Rikscenen med reinlendere, sull og vals fra Østmarka det virkelig går gjetord om, er det nærmest blitt et folkekrav at denne vårlige begivenheten gjentas årlig. Da ville det jo være veldig rart, ja nærmest unaturlig, om ikke Bare Egils Spellemannslag også spilte på den like sagnomsuste Resonans-scenen. H er er det bare å glede seg til en fest både for øret og lattermusklene!
Egil Hegerberg - vokal
Frode Haltli - trekkspill, gitar
Roald Kaldestad - gitar, mandolin
Tuva Syvertsen - fele, hardingfele
Erik Sollid - fele, hardingfele
Gjermund Silset - kontrabass
Jørgen Moen Eikås - lyd
Foto: Elisabeth Jakobsen
Hør på det her da dere: Solveig Slettahjell har lenge gått med en idé om å lage en konsert og et album basert på hennes personlige Skandinaviske sangbok. Og nå skjer det! Solveig har samlet sine favoritter av skandinaviske perler over år, og nå kommer hun sammen med sin kvartett til Resonans med skattene! Som alltid har Solveig gleden av å sette sammen materiale som ikke åpenbart hører sammen før det hele samles i hennes gjenkjennelige utøvende grep. I denne eklektiske samlingen finner vi musikk som Edvard Griegs Ved Rondane, Eva Dahlgrens Guldlock, Alf Prøysens Trassvisa hennes Tora, samt låter av Allan Edwall, Anne Grete Preus og Lars Lillo Stenberg, ispedd nyskrevet materiale av Andreas Ulvo og Solveig Slettahjell selv. Sammen med sin kvartett bestående av noen av norsk jazz' fineste musikere for tiden, Andreas Ulvo på piano, Trygve Waldemar Fiske på bass og Pål Hausken på trommer, har hun gått løs på disse sangene med den samme kjærlighet og ærbødighet som preger jazzens håndtering av The American Songbook. Det hele har fått preg av en slags skandinavisk kammerjazz, inspirert av mange som har gått foran, men med Slettahjell og kvartettens tydelige eierskap og egen signatur som bærende element. Solveig Slettahjell er uten tvil en av de største stemmene i norsk jazz. Er det da mulig å tenke seg en bedre feiring og inngang på lys sommer i Skandinavia? Neppe!
Solveig Slettahjell - vokal
Andreas Ulvo - piano
Trygve Waldemar Fiske - bass
Pål Hausken - trommer
"There are simply two kinds of string quartets: the Danish, and the others" - Boston Classical Review.
Av og til, når du sitter der på en konsert så sniker det seg inn en følelse av at dette er noe helt ekstraordinært. Kanskje kjente noen på dette en kveld i september 2022. Vi i Resonans var i hvert fall ikke i tvil, Den Danske Strykekvartett måtte vi bare få tilbake til Gjøvik! Og her er de altså igjen, denne gangen blant annet med Haydn, Stravinsky, O'Carolan, Mozart og Schubert på programmet. Kvartetten har etablert seg blant verdens beste strykekvartetter. Kanskje ligger noe av hemmeligheten til suksess i deres egen historie. "Vi tre, danskene, møttes veldig tidlig i livet på den danske landsbygda på en sommerleir for entusiastiske amatørmusikere. Ikke tenåringer ennå, vi var de yngste spillerne, så vi hang sammen hele tiden og spilte fotball og kammermusikk sammen. Vi var vanlige danske unger med en over gjennomsnittet interesse for klassisk kammermusikk. Vi ble raskt bestevenner og er det fortsatt. ... Plutselig, i en alder av 15 og 16, var vi en seriøs strykekvartett som øvde på intonasjon og sånt. Det hele skjedde så fort at ingen av oss så ut til å merke overgangen. Tiden gikk og vi vokste opp. Grodde skjegg. Ingen av oss har noe minne fra livene våre uten strykekvartetten. I 2008 ble den norske cellisten Fredrik med. Han så ut som en karakter fra Game of Thrones, og vi syntes han passet perfekt. ... Ja, å spille strykekvartetter er jobben vår, og ja, det er hardt arbeid, men vi gjør det mest for glede, som vi alltid har gjort. Musikk er en måte å henge med venner på, og vi håper vi kan fortsette å henge med i mange, mange år." Nå, over 20 år senere, er den GRAMMY-nominerte kvartetten aktive som aldri før med innovative prosjekter, urfremførelser, nominasjoner, priser, plateinnspillinger på ECM og fulle kalendere. De kan få tiden til å stå stille. Konsertene er preget av en sjelden musikalsk spontanitet, og sofistikert artisteri. Men først og fremst har de et samspill av en annen verden! De utstråler en påtakelig glede ved å lage musikk som har gjort dem til en av dagens mest anerkjente og etterspurte klassiske kvartetter, og de opptrer i utsolgte konsertsaler rundt om i verden. Denne søndagen i september er det altså Resonanspublikummet som inviteres til å ta del i Den Danske Strykekvartett sin verden. Velkommen!
Frederik Øland - fiolin
Rune Tonsgaard Sørensen - fiolin
Asbjørn Nørgaard - bratsj
Fredrik Schøyen Sjölin - cello
Hva i all verden skjer her, da? Konsertdato og klokkeslett annonsert, men ingen musikere?? Joda, musikerne er på plass, de (og det er ikke hvilke som helst musikere, det kan vi love!), men vi må foreløpig vente med å offentliggjøre hvem som spiller, da en annen stor norsk arrangør har det samme ensemblet på sitt program i oktober, og ønsker å være først ute med å offentliggjøre begivenheten. Dette skjer i løpet av våren, mest sannsynlig i løpet av april/mai. Enn så lenge er det altså bare å smøre seg med tålmodighet. ELLER bare å gønne på og kjøpe billett "usett" (billetter til konserten ligger allerede ute for salg). Sørg uansett for å sette av datoen - dette vil du ikke gå glipp av!
Musikere: To be announced...
En liten kikk i konsertarkivet til Resonans avslører at Edvard Grieg har vært en jevnlig gjest på Gjøvik. Ja, vi innrømmer det gjerne: Vi er hardbarka Grieg-fans! Grieg er digg. Grieg er big. Grieg gruver. Grieg ruler... Lille Edvard målte kanskje ikke mer enn 1,52 på strømpelesten, men musikalsk rager han høyt der oppe, sammen med de aller største. Derfor klarer vi rett og slett ikke å motstå fristelsen til å sette opp enda en Resonanskonsert med Grieg i hovedrollen! Denne gangen zoomer vi inn på fiolinsonatene - tre kammermusikalske innertiere skrevet i årene 1865, 1867 og 1887, alle med en umiskjennelig Grieg-signatur, enda så ulike de er. En begivenhet som dette er ikke akkurat hverdagskost. Merkelig nok, egentlig, særlig med tanke på det store antall CD-innspillinger som finnes med alle tre fiolinsonatene samlet på ett album. Flere generasjoner med glimrende fiolinister og pianister, både norske og utenlandske, har festet disse sonatene til rillene - det finnes rett og slett enorme mengder gull å ta av! Om man derimot er på jakt etter en live-konsert hvor alle tre sonatene framføres samlet, må man lete lengre. Dette skjer ikke hver dag på hvert et nes. Men nå skjer det. På Gjøvik, på selveste FN-dagen. Passende nok for kosmopolitten Grieg! Og hvem spør man så om å gjennomføre denne Grieg-bonanzaen? Vi landet på Eldbjørg Hemsing og Håvard Gimse, to av de fremste representantene for en lang, lang rekke med norske toppmusikere som gjør det stort i internasjonalt musikkliv for tiden. Vi synes det er en artig kuriositet at Eldbjørg og Håvard representerer hver sin generasjon Grieg-tolkere (Eldbjørg gjorde sin innspilling av sonatene i 2020 i samspill med Simon Trpceski - Håvard var 20 år tidligere ute, i samspill med Arve Tellefsen). Og så er vi litt stolte av at begge to vaskeekte Innlendinger (fra henholdsvis Aurdal og Kongsvinger). Men om vi skulle tippe, ville den godeste Edvard G verken vært opptatt av hvor gamle musikerne var eller hvor de kom fra. Han ville nok hatt mer interesse av å høre hvordan de faktisk spilte musikken hans, og der trenger vi ikke å tippe en gang - vi er sikre på at han ville elsket det han hørte. Med andre ord: Finn fram bunad og norsk flagg, og bli med på Grieg-bonanza, du også!
Eldbjørg Hemsing - fiolin
Håvard Gimse - piano
Resonans smeller til med alt vi har av paljetter, musikalsk overmot og glitter og stas når vi inviterer til alle musikkfesters gale mor og skeive, rare onkel. Oj, oj, oj så moro dette skal bli!! Grand Prix er programmet vi elsker å hate og hater å elske. Som en evig utskjelt musikkens paria og kilde til utallige nasjonale kriser, flengende kritikk og opprør i befolkningen, er Grand Prix ikke noe for pyser. Samtidig har Grand Prix skapt musikalske øyeblikk for historiebøkene, samhold og felles referanser vi ser tilbake på med glede! Derfor har vi med oss landets modigste artister denne kvelden, som med dødsforakt og ekte pasjon lever ut drømmen om å kåre tidenes Grand Prix-slager. Orkester og musikalsk vertskap blir ingen ringere enn POING, verdens kanskje mest allsidige trio, med saxofonist Rolf-Erik Nystrøm, bassist Håkon Thelin og Frode Haltli på akkordeon. For POING har det viktigste alltid vært å utgjøre en forskjell. Ved å realisere «umulige» drømmer, eller overraske et blasert publikum ved å vise at samtidsmusikk kan være hylende morsomt. POING har spilt konserter i klubber og konsertsaler i de fleste europeiske land, USA, samt turnert i Kina og Japan. De tre musikerne regnes blant verdens beste utøvere på sine instrumenter, og deres unike fleksibilitet resulterer i mange utradisjonelle oppdrag, denne gangen altså som Grand Prix-orkester på Resonans-scenen.
En Grand Prix-kveld i Resonans-regi krever stor allsidighet og fullstendig mangel på selvhøytidelighet, men allikevel et skyhøyt nivå - dette er tross alt en prestisjetung konkurranse. Det er derfor med stolthet vi kan si at solistene, Eli Kristin Hanssveen og Bernt Ola Volungholen, tilhører den absolutte eliten av joviale, uredde toppsangere. Eli Kristin har bemerket seg som en særdeles sterk scenepersonlighet og allsidig sanger. Hennes rike og sammensatte musikalske talent har banet vei for en ekstraordinær karriere der hun kombinerer fast jobb som solist ved Den Norske Opera og Ballett med alle mulige (og umulige) oppdrag som kammermusiker, musikalartist og sanger i konserter og TV-produksjoner verden rundt. Bernt Ola Volungholen skaffet seg tidlig et stort og entusiastisk publikum på den andre sia ta Mjøsa. Gjennom en jovial og folkelig formidling på sin breie Vallset-dialekt, og med en allsidighet som gjør at han kan turnere alt fra Prøysen og de enkleste bygde- og revyviser til operaroller rundt omkring i Europa, er han en ettertraktet solist og kammermusiker som publikum elsker. Her skal det altså briste eller bære, og publikum skal selvfølgelig få delta. I programkomitéen til Resonans diskuteres det heftig rundt stemmegivingsprosedyren, og alt fra postkort og røyksignaler til Norsk Tipping og telefon vil bli vurdert. Det viktigste er at vi denne gangen unngår en klagestorm i etterkant. Her skal en verdig vinner kåres, og det skal skje på mest mulig redelig vis. Voi! Voi!
Eli Kristin Hanssveen - sopran
Bernt Ola Volungholen - baryton
Rolf-Erik Nystrøm - saxofon
Håkon Thelin - bass
Frode Haltli - akkordeon
Det er noen artister vi i Resonans aldri får nok av. En av dem er den britiske stjernepianisten Paul Lewis. På tampen av et ekstremt travelt år med konserter i Detroit, Hong Kong, Seoul, Melbourne, Barcelona, London og New York (for å nevne noen) tar Paul Lewis turen til Gjøvik og Resonans for fjerde(!) gang. Paul Lewis digger Resonans, og Innlandspublikummet får igjen muligheten til å bli med inn i Pauls klangunivers og oppleve subtilt pianospill med en ubeskrivelig tilstedeværelse og kunstnerisk oppfinnsomhet. Paul er på en verdensomspennende turné med Schuberts pianosonater. Hos oss i Resonans vil han spille de tre siste sonatene, noe av den vakreste og mest skjellsettende musikk som finnes! Vil du sitte tett på en av verdens største pianister, er det Resonans på Friscena i Gjøvik du skal dra til. Vi kan love at det er ingen andre steder i verden du får oppleve Paul Lewis i en mer intim setting! Og hva sier kritikerne? New York Times skriver " One of today´s finest exponents of Schubert. " The Arts Desk uttaler "Lewis establishes himself, I posit, as the world's most compelling interpreter of Schubert piano music of his generation." The Herald flesker til med følgende: "Let me shout this loud: here is one of the great Beethoven performances of the age, from one of the greatest Beethoven pianists of our time", mens Gramophone har dette å melde: “Faced with such excellence, a mere critic can only abandon paper and pencil and listen to this heroic but deeply moving artist with awe and amazement.” Slik kunne vi fortsette å sitere anmeldere fra alle verdenshjørner... Og prisene strømmer på. For eksempel har Paul Lewis fått både The Royal Philharmonic Society`s Instrumentalist of the Year, to Edison awards, tre Gramophone awards og Preis Der Deutschen Schallplattenkritik. Han har også blitt utnevnt av Dronning Elizabeth til Commander of the Order of the British Empire. Vi kan ikke si annet enn at vi er svært takknemlige for at Paul Lewis har takket ja til å avslutte vår 15 års jubileumssesong. Her blir det opphøyd ro, dyp konsentrasjon, vakker poesi og reinspikka kunst. Og så blir det jul.
Paul Lewis - piano